0 تا 6 ماهگی

  • غلتیدن از حالت طاق باز به شکم و از حالت به شکم خوابیده به حالت طاق باز
  • نشستن با حمایت دست ها

6 تا 12 ماهگی

  • سینه خیز رفتن به جلو
  • نشستن بدون کمک
  • چهار دست و پا رفتن
  • توانایی تغییر وضعیت دادن و رفتن به حالت چهار دست و پا، نشستن و خوابیدن
  • ایستادن
  • راه رفتن با گرفتن پشتی و مبل یا دیوار
  • قدم برداشتن دو یا سه قدم بدون کمک
  • غلتاندن توپ به تقلید از ما

18 ماهگی

  • نشستن، چهار دست و پا شدن و راه رفتن کاملا مستقل شده است.
  • هنگام راه رفتن  پاهای کودک باز است تا از افتادن جلوگیری کند.
  • کودک با پا توپ رو هل می دهد اما ضربه یا شوت هنوز برایش مشکل است.

2 سالگی

  • کودک دویدن را کامل یاد گرفته است.
  • راه رفتن کودک هماهنگ شده و کودک می تواند بین موانع بدون افتادن حرکت کند.
  • بالا رفتن و پایین آمدن از وسایل خانه مثل تخت و مبل.
  • می تواند هنگام راه رفتن اسباب بازی را با دست ها گرفته و با خود حمل کند.
  • بالا و پایین رفتن از پله ها با حمایت دست ما یا گرفتن نرده
  • کودک می تواند خم شده و اشیاء را بدون افتادن از روی زمین بردارد.

3 سالگی

  • تقلید کردن ایستادن روی یک پا. مدت زمان حفظ تعادل روی یک پا محدود است.
  • تقلید کردن حرکات دوطرفه ساده. (بالا بردن دست ها، باز کردن پا ها، باز کردن دست ها، گذاشتن دست ها روی زمین)
  • در جا پریدن با حرکت همزمان هر دو پا
  • توانایی گرفتن توپ. برای گرفتن توپ از بدن خود نیز استفاده می کند.
  • پدال زدن سه چرخه
  • بالا و پایین رفتن از پله بدون کمک
  • توانایی راه رفتن روی پنجه پا
  • بالا رفتن از نردبان سرسره

4 سالگی

  • ایستادن روی یک پا تا 5 ثانیه
  • شوت کردن توپ به جلو
  • پرتاب توب با بلند کردن دست به بالا
  • دیویدن بدون افتادن در بین موانع
  • توانایی گرفتن توپی که در حال بالا و پایین شدن روی زمین است.
  • راه رفتن روی یک خط
  • قادر است با یک پا به جلو بپرد. (لی لی تا یک گام)

5 سالگی

  • نگه داشتن یک شیء توی دست ها و بالا رفتن از پله ها
  • پریدن به جلو تا ده بار بدون افتادن
  • راه رفتن به عقب روی پنجه و پاشنه
  • گام برداشتن به جلو هنگام پرتاب توپ
  • آویزان شدن از یک میله برای 5 ثانیه
  • می تواند توپ را با دو تا دست روی هوا بگیرد. دیگر از بدن برای گرفتن توپ استفاده نمی کند.

6 سالگی

  • توانایی راه رفتن روی لبه ی جدول خیابان یا یک مسیر باریک
  • توانایی دویدن روی پنجه ی پا
  • توانایی پردین پی در پی هنگام عبور دادن طناب از زیر پاهای کودک
  • پرتاب کردن و گرفتن کاملا پخته شده و مهارتی است
  • مهارت پریدن کودک کامل می شود.

ما در کاردرمانی و گفتاردرمانی باران ارزیابی مهارت های درشت کودک را با آزمون های استاندارد مورد سنجش قرار داده و نقاط ضعف کودک را با ارائه ی درمان های فشرده و سلسه مراتبی رفع می کنیم. 

عدم رشد مناسب مهارت های درشت می تواند باعث مشکلاتی برای کودک شود:

  • عدم شرکت در بازی های ورزشی
  • اعتماد به نفس پایین
  • اضافه وزن
  • ضعف توجه
  • مشکل در فعالیت های زوزمره