آماده سازی سنجش ورود به مدرسه

کودکان تا قبل از سنجش و ورود به مدرسه مهارت های مختلفی را یادگرفته و در طی فرایند رشد و بازی توانمندی های مقدماتی لازم را کسب می کنند. از جمله مهارت های پیش نیاز برای ورود به مدرسه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بتواند خودش را معرفی کند. (اسم، فامیل، سن، اسم والدین و آدرس تقریبی و شهر محل زندگی را بتواند بیان کند). 
  • روابط فامیلی را تشخیص دهد. مثلا بداند خاله یا دایی چه نسبتی با مادر دارند؟ عمو چه نسبتی با پدر دارد؟ 
  • تشخیص رنگ ها را داشته باشد. مخصوصا رنگ های اصلی که کودک در بازی های خود و در محیط با آن ها آشنا می شد. 
  • مفهوم عدد را بداند، بتواند تا 20 شمارش انجام دهد، شمارش معکوس بلد باشد، بتواند قبل و بعد از اعداد را بیان کند مثلا قبل از عدد 4 چه عددی است؟، اعضای بدن را بشمارد، مفاهیم کمتر و بیشتر را متوجه شده و سوال ” چندتا ” را جواب دهد.
  • اشکال هندسی مثل دایره، مربع، مثلث را تشخیص دهد.
  • پازل ساده را تکیمل کند و بتواند با اشیاء مختلف مشابه سازی را انجام دهد.
  • ماز های ساده را بتواند تکمیل کند.
  • بتواند برای چندتا تصویر مرتبط یک داستان بسازد.
  • با انگشتان دست بتواند الگوهای مختلف را بسازد. مثلا: شکل قیچی یا تفنگ.
  • متضاد کلمات ساده را بیان کند و بتواند یک توالی بیان شده را برعکس بیان کند.
  • جمع و تفریق های ساده را بتواند با انگشتان انجام دهد.
  • بتواند وعده های غذایی را تشخیص دهد. (صبحانه، میان وعده، ناهار، عصرانه و شام).
  • مزه ها را تشخیص دهد: شیرینی، تلخی، ترشی، شوری.
  • بتواند شباهت ها را بیان کند. مثلا دوغ و نوشابه چه شباهتی دارند؟ توپ و هندوانه چه شباهتی دارند؟
  • تفاوت ها را بیان کند. مثلا تفاوت دختر و پسر، دوچرخه و ماشین، قاشق و چاقو.
  • آشنایی با مشاغل مهم داشته باشد و بتواند در مورد آن ها توضیح مختصری ارائه دهد.
  • مفهوم خرید و فروش و پول را تشخیص دهد.
  • بتواند فصل ها را نام ببرد و خصوصیات هر فصل را بیان کند.
  • با اسامی شهر ها آشنایی نسبی داشته باشد. بتواند مکان های تفریحی یا مکان های خرید را بگوید.
  • هماهنگی لازم برای حرکات درشت بدن را داشته باشد. از جمله غلبه ی طرفی، تعادل، دویدن مناسب، لی لی کردن، شوت کردن توپ به دروازه، پرتاپ توپ به هدف، انجام کارهای شخصی مثل لباس پوشیدن و درآوردن. 
  • هماهنگی لازم برای حرکات ظریف را داشته باشد. مداد گرفتن درست، کشیدن الگوهای ساده، رنگ آمیزی، استفاده از قاشق، چنگال، مسواک، دکمه، زیپ، قیچی، شانه.
  • شعر و داستان بلد باشد.
  • نقاشی کردن و توضیح کوتاه در مورد نقاشی که ترسیم کرده است.
  • بتواند کاربرد ابزارهای آشنا را تشخیص دهد. مثلا: کلید، چاقو، قابلمه، یخچال، کفش.
    حدس زدن را بلد باشد. مثلا اگر سوال کردیم یک حیوان بگو که خال خالیه و قدش خیلی بلنده و توی جنگل زندگی می کند بتواند بگوید زارفه.
  • اطلاعات عمومی داشته باشد. مثلا: اسم کشور ما چیه؟ چه فیلم یا کارتونی دوس داری؟ چرا دندون هامون خراب میشن؟
  • توانایی حل مسأله داشته باشد. یک پازل ساده را به تنهایی تکمیل کند، بتواند یک عروسک که قایم کردیم را با جست و جو در محیط پیدا کند، برای برداشتن اشیائی که در ارتفاع بالا قرار داده ایم بتواند صندلی زیر پای خودش قرار دهد.
  • بتواند سمت راست و چپ بدن را تشخیص دهد. به هرکدام از اعضای بدن که اشاره کردیم بتواند راست یا چپ بودن آن ها را تشخیص دهد. 
  • بتواند دستورات پیچیده و دو قسمتی را اجرا کند. برای مثال: یک عروسک بده به من و یک توپ بذار توی سبد، دست راست رو بذار روی پای چپ.
  • تکمیل کردن یک نقاشی که ناقص ترسیم شده است.
  • بتواند اشتباهات موجود در تصاویر را تشخیص دهد. مثلا: اگر یه تصویر از شب داشتیم و خورشید داخل تصویر بود باید بتواند اشتباه بودن خورشید را تشخیص دهد و بگوید جای خورشید باید ماه در آسمان باشد.
  • به سوال چرا بتواند پاسخ درست بدهد. برای مثال: چرا دندان ها را مسواک می زنیم؟ چرا حمام می کنیم؟ چرا در زمستان لباس گرم می پوشیم؟
  • داستان یا جملات ناقصی که می گوییم را تکمیل کند. مثلا: یک روز یک بچه با مامانش رفتن پارک و بعدش…
  • گروه بندی کردن را بلد باشد. مثلا: میوه ها، حیوانات، رنگ ها، وسایل نقلیه.
  • کلمات آشنایی که برای او بیان می کنیم را بتواند تعریف کند. مثلا: کفش چیست؟ چتر چیست؟ 
  • حافظه ی شنیداری خوبی داشته باشد. اگر 3 یا 4 تا عدد گفتیم بعد از ما بتواند آن ها را تکرار کند یا اگر 3 تا کلمه ی مختلف گفتیم بتواند پس از ما آن ها را دقیق بیان کند.  
  • حافظه ی دیداری خوبی داشته باشد. مثلا: اگر با چوب خط یک شکل درست کردیم بتواند مشابه ما شکل را بسازد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *